Urk-Seafood lid Kramers’ Seafood, heeft met het overdragen van alle aandelen aan de volgende generatie nieuwe eigenaars. Op 20 december 2024 droegen Lub (66) en Klaas Kramer (65) hun aandelen over aan respectievelijk zoon Hein, dochter Gertine, en neef Hein. Hiermee komt het familiebedrijf, dat al sinds 1993 onder leiding van de gebroeders Kramer staat, volledig in handen van de derde generatie.
Van fileren tot innovatie
Kramers’ Seafood is sinds de oprichting uitgegroeid tot een internationale speler met een breed scala aan producten en markten. Waar het bedrijf ooit begon met het fileren van platvis, ligt de focus tegenwoordig op innovatieve en vraaggerichte productie. Dankzij investeringen in moderne technologie, zoals een 20 meter lange LOVET-airfryer, produceert Kramers’ Seafood nu voorgebakken, gepaneerde producten met 70% minder vet en volledig natuurlijke smaakbehoud.
Hein Kramer (algemeen directeur): “Onze transitie van een traditioneel fileerbedrijf naar een toonaangevende leverancier van maatwerkproducten was essentieel om toekomstbestendig te blijven. We richten ons op foodservice en productinnovatie, terwijl we onze Noordzeevisactiviteiten aanvullen met wereldwijde sourcing.”
Groeistrategie en technologie
De nieuwe generatie zet sterk in op automatisering, robotisering en digitalisering. Volgens Hein Kramer biedt deze aanpak kansen om productieprocessen efficiënter en betrouwbaarder te maken, met meer focus op datagedreven sturing. Het bedrijf heeft zijn productiecapaciteit de afgelopen jaren flink uitgebreid en verwerkt nu vis voor export naar 27 landen.
Met 220 medewerkers en een breed assortiment aan producten, onderscheidt Kramers’ Seafood zich door een focus op kwaliteit, maatwerk en duurzame productiemethoden. “We zien nog veel potentieel in onze productielijnen en blijven werken aan innovatie en efficiëntie,” aldus Hein.
Vertrouwen in de toekomst
Lub en Klaas Kramer blijven voorlopig betrokken bij het bedrijf om hun ervaring te delen. “Het voelt goed om het stokje over te dragen aan de nieuwe generatie,” zegt Klaas. “We hebben vertrouwen in hun visie en aanpak om Kramers’ Seafood verder te laten groeien.”
Kramers’ Seafood blijft een voorbeeld van hoe een familiebedrijf zich kan aanpassen aan veranderende marktomstandigheden en tegelijk zijn roots en waarden kan behouden.